Barokowe Eksploracje to pełniący wybitną rolę kulturotwórczą
w swoim regionie, cykl międzynarodowych wydarzeń,
prezentujących i popularyzujących muzykę i sztukę baroku.

Narodził się w 2011 roku, na gruncie oddolnej  inicjatywy i artystycznej
współpracy Szczawnickiego Chóru Kameralnego oraz orkiestry barokowej
Musica Aeterna Bratislava,  kierowanej przez Petera Zajicka.
Inicjatorką i dyrektorem artystycznym oraz koordynatorem
Barokowych Eksploracji jest muzykolog, dyrygent
manager kultury-Agnieszka Żarska.

Barokowe Eksploracje to coraz szersze grono znakomitych
muzyków, rożnorodnośc form i gatunków:
od wirtuozowskich recitali poprzez koncerty kameralne i
oratoryjno-kantatowe, aż po spektakle operowe.
To premiery,  przyjmowane entuzjastycznie przez liczną publicznośc.
To także  kreatywne działania  przybliżające barokową muzykę i sztukę
szerokiemu odbiorcy, również najmłodszym.

Owocem Barokowych Eksploracji jest międzynarodowe Baroque Collegium 1685

Bazą Barokowych Eksploracji jest Szczawnica ale wydarzenia Festiwalowe
obywają się też w innych ośrodkach regionu (Kraków, Nowy Sącz),
Polski (Warszawa) i za granicą (Budapeszt, Bratysława, Cerwony Klasztor,
Spisska Sobota, Pelhrimov.)

W 2016 roku, po raz pierwszy, we współpracy z Akademia Nauk w
Bratysławie został podjęty projekt badawczy pn.:
"Baroque explorations/sources 2016",
poświęcony muzykaliom barokowym na słowackim Spiszu.


Edycja 2016

"Barok w Europie środkowej"
Szczawnica-Warszawa-Nowy Sącz


program I
Jan Sebastian Bach (1685-1750) - Oster- Oratorium BWV 249,
                                                              - Kantata BWV 129
program II
D.G. Speer (1636 Wrocław-1707)-Turkische Eulenspiegel -
Suita c mol                                                                                            S. Capricornus (1628 Zercice-1664) - Sonata 3tia á 4 in a                                                                             
A. Jarzębski (c.1590 Warka- 1648)- Concerti a 3 : Berlinesa, Spandesa                                 
S. Capricornus-Jesus in pace imperat,
Jubilus Bernhardi
S. Capricornus-Magnificat a 5                                                                      
M. Zieleński (1550? Warka-1615?) -Haec dies a 6,o Gloriosa Domina a 5,

(Communiones totius anni -Wenecja 1610)                                                
M. Mielczewski  (ok. 1600-1651)-Kyrie, Gloria 
(Missa „O Gloriosa Domina“ a 6)          
                    
 


Edycja 2015
"Włoskie źródła"
Szczawnica-Ceveny Klastor-Pelhrimov

program:
C.  Monteverdi   (1567-1643)  -  Deum in adiutorium meum intende!

(Vespro della Beata Vergine  -Wenecja 1610) 
G. Gabrieli(1555-1612)   -    Canzon I „La spiritata“  Ch. 164
C. Monteverdi  -   Cantate Domino  a 6, SV 293
A. Gabrieli (c.1532-1585) -Canzona Ariosa a 4

(Il Terzo Libro de Ricercari...per ogni sorte di stromenti da tasti-Wenecja 1596)
M. Zieleński(1550?-1615?) -  Haec dies a 6,    O gloriosa Domina a 5
(Communiones totius anni- Wenecja 1610)
D. Castello (c.1590-1658)   -   Sonata decima quinta á 4
(Sonate concertate in stil moderno, libro II-Wenecja 1629)           
S. D‘ India (1582 – 1629) - "Intenerite voi lagrime mie", "Cruda Amarilli"

(Il primo libro di musiche da cantar solo), tekst G.B.Guarini- Il pastor fido
G. Frescobaldi -„Cosi mi disprezzate“, aria di passacaglia
 
  (Primo libro d'arie musicali per cantarsi,Florence 1630)
G. Caccini(1550-1618)  Amarili mia bella (Le nuove musiche- Florencja1602)
   tekst Giovanni Battista Guarini (1538-1612)

G. P. Cima (c.1570-1622) -Sonata á 4 (Concerti ecclesiastici-Mediolan1610)
C. Monteverdi   - Beatus vir a 6   (Selva morale e spirituale -Wenecja 1640) SV 268
G. Gabrieli  - Canzona a 5   
(Canzoni et sonate-Wenecja 1615) Ch 195           
G. B. Bassani(c.1647-1716)  Ad arma volate!
(Concerti sacri–Bolonia 1692)                               
M. Mielczewski (c.1600-1651)  Benedictio et claritas a 6


Edycja 2014

"W stylu francuskim"
Szczawnica-Cerveny Klastor-Bratislava


                                     
program
 
G.F. Haendel (1685- 1759)
Chandos Anthem no 1
J. S. Bach (1685-1750)
Kantata BWV 194  Hochsterwunschtes Freudenfest! (wybór)
G.F. Haendel
Uwertura  z Oratorium “Theodora”
M.R. Delelande (1657-1726)
Grand motet: ”Super flumina Babilonis”











facebook
projekt graficzny:
Realizacja: TeamSolution.pl